Traditioneel Barça-shirt keert (eventjes) terug

Traditioneel Barça-shirt keert (eventjes) terug

Het traditionele shirt dat FC Barcelona wereldberoemd maakte, keert komend seizoen terug. Nu nog zonder hoofdsponsor, al heeft de club grote commerciële plannen.

Het hoofdsponsorcontract met Qatar Airways liep op 1 juli af en op het moment van schrijven er is nog geen nieuwe shirtsponsor gevonden. Dit betekent dat het shirt van Barcelona voorlopig vrij is van reclame op de borst. Vanaf 2011 verdiende Barcelona ongeveer 30 miljoen euro per jaar dankzij de deal met Qatar Sports Investments. In de eerste twee seizoenen stond 'Qatar Foundation' op het shirt en daarna Qatar Airways.

In de zoektocht naar een nieuwe shirtsponsor heeft Barcelona de financiële eisen verhoogd. Tot nu toe is de Catalaanse club er echter niet in geslaagd om een nieuwe deal te sluiten die voldoet aan de voorwaarden.

Gebroken traditie

FC Barcelona had tot 2006 uit principe geen hoofdsponsor op het shirt, ondanks dat dit sinds de jaren 80 gebruikelijk is in het professionele voetbal. In 2006 kreeg Unicef de gelegenheid om vijf jaar lang gratis de naamsbekendheid te verhogen via het Barcelona-shirt. De club bereidde fans hiermee voor op commerciële deals in de toekomst. In 2011 werd daarvoor een samenwerking gesloten met Qatar Sports Investments.

Ondanks dat het nieuw gepresenteerde shirt geen hoofdsponsor bevat, is de verwachting die er deze zomer alsnog komt. Barcelona heeft met Nike al een tienjarig contract afgesloten dat vanaf 2018 ongeveer 150 miljoen euro per jaar opbrengt. Naast andere commerciële plannen is de meest in het oog springende de eventuele gesponsorde stadionnaam voor de thuisbasis van FC Barcelona: Camp Nou.

De terugkeer van de verticale banen

In het grootste gedeelte van zijn geschiedenis speelde Barcelona in verticaal gestreepte shirts. Dit varieerde van twee tot meerdere banen in de kleuren paars en blauw. Vanwege deze kleuren wordt de club ook wel Azulgrana genoemd, naast het bekendere Barça.

In het seizoen 2015/2016 brak Barcelona ook met deze traditie door in een shirt met horizontale banen te spelen. Het nieuw gepresenteerde shirt heeft weer – zoals vanouds – meerdere verticaal gestreepte banen. Nu is het afwachten hoe lang het ook vrij van een hoofdsponsor blijft.

Spaans voetbal bij Ziggo Sport

De Primera División is exclusief te zien bij Ziggo Sport. Iedere week kijk je tenminste één wedstrijd live op kanaal 14. Meer wedstrijden uit Spanje zien? Schakel dan naar Ziggo Sport Totaal. Hier beleef je de meeste wedstrijden live, waaronder alle wedstrijden van FC Barcelona en Real Madrid. En met ingang van seizoen 2016/2017 zie je ook de Engelse Premier League bij Ziggo Sport!

Agenda

F1 Grand Prix van Hongarije

Vrijdag 28 juli - 10.00 uur

Vorig jaar ging oma Max met een slakkenvaart over de Hungaroring. Althans, dat vond hij zelf. Gelukk

F1 Grand Prix van België

Vrijdag 25 augustus

Na een welverdiende zomerstop mogen de Formule 1-coureurs weer aan de bak in België. Een soort

F1 Grand Prix van Italië

Vrijdag 1 september

Een klassieker onder de Formule 1-grand prixs! Na België verplaatst het racegeweld zich dit kee

Metallica

Maandag 4 september

Metallica rockt op 4 en 6 september in de Ziggo Dome! Kaartverkoop start vrijdag 24 maart om 10:00 u

Metallica

Woensdag 6 september

Metallica rockt op 4 en 6 september in de Ziggo Dome! Kaartverkoop start vrijdag 24 maart om 10:00 u

Neil Diamond

Zondag 10 september

Op 10 en 23 september komt Neil Diamond met zijn 50 Year Anniversary World Tour naar de Ziggo Dome.

Alle events

Nieuwsgierig naar álle events?

Alle events
Uitgelicht
Ziggo Sport

Ziggo Sport Weekly

Voor ieder wat wils deze week. Van dameshandbal tot City - Liverpool. En laten we de Six Nations match Ierland - Engeland niet vergeten. Je hoeft de deur in elk geval niet uit.

Ziggo Sport

Ziggo Sport Weekly

Wat is er deze week weer veel sport te zien op kanaal 14! Vanaf nu vind je hier alles wat je niet mag missen. Pak je agenda erbij en blokken maar! 

Primera División

Primera División: speelronde 21

Real Madrid was afgelopen weekend de lachende derde: zelf won het vrij eenvoudig en directe concurrenten Sevilla en Barcelona verspilden punten. Dit weekend moet het op bezoek bij Celta de Vigo.