Traditioneel Barça-shirt keert (eventjes) terug

Traditioneel Barça-shirt keert (eventjes) terug

Het traditionele shirt dat FC Barcelona wereldberoemd maakte, keert komend seizoen terug. Nu nog zonder hoofdsponsor, al heeft de club grote commerciële plannen.

Het hoofdsponsorcontract met Qatar Airways liep op 1 juli af en op het moment van schrijven er is nog geen nieuwe shirtsponsor gevonden. Dit betekent dat het shirt van Barcelona voorlopig vrij is van reclame op de borst. Vanaf 2011 verdiende Barcelona ongeveer 30 miljoen euro per jaar dankzij de deal met Qatar Sports Investments. In de eerste twee seizoenen stond 'Qatar Foundation' op het shirt en daarna Qatar Airways.

In de zoektocht naar een nieuwe shirtsponsor heeft Barcelona de financiële eisen verhoogd. Tot nu toe is de Catalaanse club er echter niet in geslaagd om een nieuwe deal te sluiten die voldoet aan de voorwaarden.

Gebroken traditie

FC Barcelona had tot 2006 uit principe geen hoofdsponsor op het shirt, ondanks dat dit sinds de jaren 80 gebruikelijk is in het professionele voetbal. In 2006 kreeg Unicef de gelegenheid om vijf jaar lang gratis de naamsbekendheid te verhogen via het Barcelona-shirt. De club bereidde fans hiermee voor op commerciële deals in de toekomst. In 2011 werd daarvoor een samenwerking gesloten met Qatar Sports Investments.

Ondanks dat het nieuw gepresenteerde shirt geen hoofdsponsor bevat, is de verwachting die er deze zomer alsnog komt. Barcelona heeft met Nike al een tienjarig contract afgesloten dat vanaf 2018 ongeveer 150 miljoen euro per jaar opbrengt. Naast andere commerciële plannen is de meest in het oog springende de eventuele gesponsorde stadionnaam voor de thuisbasis van FC Barcelona: Camp Nou.

De terugkeer van de verticale banen

In het grootste gedeelte van zijn geschiedenis speelde Barcelona in verticaal gestreepte shirts. Dit varieerde van twee tot meerdere banen in de kleuren paars en blauw. Vanwege deze kleuren wordt de club ook wel Azulgrana genoemd, naast het bekendere Barça.

In het seizoen 2015/2016 brak Barcelona ook met deze traditie door in een shirt met horizontale banen te spelen. Het nieuw gepresenteerde shirt heeft weer – zoals vanouds – meerdere verticaal gestreepte banen. Nu is het afwachten hoe lang het ook vrij van een hoofdsponsor blijft.

Spaans voetbal bij Ziggo Sport

De Primera División is exclusief te zien bij Ziggo Sport. Iedere week kijk je tenminste één wedstrijd live op kanaal 14. Meer wedstrijden uit Spanje zien? Schakel dan naar Ziggo Sport Totaal. Hier beleef je de meeste wedstrijden live, waaronder alle wedstrijden van FC Barcelona en Real Madrid. En met ingang van seizoen 2016/2017 zie je ook de Engelse Premier League bij Ziggo Sport!

Agenda

De seizoensfinale van Game of Thrones op het witte doek

Maandag 28 augustus

De beste serie ter wereld. Zeven bioscoopzalen. Eén epische, 81 minuten durende seizoensfinal

F1 Grand Prix van Amerika

Vrijdag 20 oktober - 17.00 uur

Howdy folks! Met de GP van Amerika in Austin Texas nadert dit seizoen zijn ontknoping. Wordt he

SLAM! MixMarathon

Vrijdag 20 oktober - 22.00 uur

Op 20 oktober 2017 keert de SLAM! MixMarathon terug naar de Ziggo Dome!

Future Urban Legends

Zaterdag 21 oktober - 22.00 uur

Op 21 oktober is het dance event Future Urban Legends in de Ziggo Dome!

Symphonica in Rosso - Simply Red

Woensdag 25 oktober - 20.00 uur

Op 25 oktober staat Simply Red in de Ziggo Dome, tijdens Symphonica in Rosso! Kaartverkoop is gestar

Symphonica in Rosso - Simply Red

Donderdag 26 oktober

Op 26 oktober 2017 staat Simply Red in de Ziggo Dome, tijdens Symphonica in Rosso! De kaartverkoop i

Alle events

Nieuwsgierig naar álle events?

Alle events
Uitgelicht
Nieuws