Hamilton: 'Team had behoefte aardig te zijn voor Nico'

Hamilton: 'Team had behoefte aardig te zijn voor Nico'

'VERKEERDE BESLISSING, MAAR IK KOM'
Rosberg was in de 46ste ronde gepit voor nieuw rubber. Beide Mercedessen hadden toen al een ruim gat geslagen met de concurrentie en dus kon het team zich die extra stop veroorloven. Daarmee nam Hamilton de leiding met een gat van 18 seconden in handen, maar ook hij kreeg een ronde later de order te stoppen. 'Verkeerd, maar ik kom'

Dat was zeer tegen de zin van de wereldkampioen. Hamilton dacht het uit te kunnen zingen op de harde band en op die manier Rosberg voor te kunnen blijven. Na een twee ronden durende discussie over de boordradio koos hij eieren voor zijn geld. 'Ik denk dat dit de verkeerde beslissing is, maar ik kom binnen', klonk het.

'Er was in ieder geval geen enkel risico. Ik had niets te verliezen. De wereldtitel en de constructeurstitel zijn al binnen. Dus ik dacht laat me het gewoon proberen. Ik was het niet eens met de beslissing, maar het team besluit en ik ga daar bijna altijd in mee', aldus Hamilton na afloop.

Als Hamilton door was gereden, had hij 43 ronden op harde banden vol moeten maken. Ter vergelijking: Sergio Pérez wist de harde Pirelli’s in zijn Force India 53 ronden heel te houden zonder dat zijn rondetijden er veel onder leden.

‘TEAM HAD BEHOEFTE AARDIG TE ZIJN VOOR NICO’
Na afloop kreeg Hamilton de vraag of hij dacht dat de stop misschien bedoeld was om Rosberg te helpen. 'Ik weet dat het team wél de behoefte had extra aardig te zijn voor hem (Rosberg)', liet de Engelsman in The Guardian genoeg ruimte voor speculatie.

'Ik weet wat ik met die uitspraak bedoel, maar ik ga je niet zeggen wat ik daarmee bedoel. Misschien moet je het maar eens een Toto Wolff (teambaas) of Niki Lauda vragen. Vraag eens aan hen wat zij achter de schermen doen om hem tevreden te houden.'

DE PET VAN AUSTIN
De relatie tussen Rosberg en Hamilton was al een tijdje bekoeld, maar kreeg vorige week een nieuwe knauw. Rosberg vond dat Hamilton bij de start van de Grand Prix van Amerika veel te veel risico had genomen. De Duitser startte in Austin van pole position, maar in de eerste bocht kegelde Hamilton hem bijna van de baan.

 [%video cpid=46582%]Het petjes-incident na afloop in Austin zei al veel

DOORNBOS HEEFT HET OVER CADEAUTJE
Na de race op zondag gaf Sport1-analist Robert Doornbos in zijn column al aan dat Hamilton niet stil over zou kunnen blijven. ‘Hij wil toch weten waarom ze hem de overwinning afpakken. Hij weet dat als hij op dezelfde strategie blijft als Rosberg het treintje-rijden naar de finish is’, aldus de oud-coureur.