Column Robert Doornbos

Column Robert Doornbos

'Zorg om bandenprobleem team-Red Bull'

'Helaas is de GP van Europa niet het spektakel geworden waar we op hoopten. Niet dat we op zoek zijn naar crashes, maar je hoopt wel dat er gevochten wordt om de overwinning en op spectaculaire battles.'

Dat was helaas nauwelijks het geval. Max kon wel weer laten zien uit welk racehout hij is gesneden, maar hij werd gehinderd door de bandenproblematiek bij Red Bull. Je weet dat er ook minder enerverende races tussen zitten, maar je verwacht het niet op zo'n type circuit. Zeker niet als in voorprogramma in de GP2 wél hele spectaculaire dingen zijn gebeurd met gele vlaggen, crashes en safety cars overal. Maar ja, blijkbaar zijn die F1-jongens toch een stuk verstandiger dan de jonge honden in de klasse eronder.

Bandenproblemen 
De bandenkwestie bij Red Bull is een punt van zorg. Zo had Max al vanaf de vierde, vijfde ronde heel veel wielspin omdat zijn banden aan gort gingen en datzelfde gold voor Ricciardo. Door de veel te vroege stop in de zesde ronde kon de oorspronkelijke strategie van The Bulls het raam uit. Het was meteen duidelijk dat een tweestopper niet de snelste optie was en bovendien ging het op de zachte banden niet veel beter.

Dan is het een kwestie van damage-control op mediums. Ook in Canada vorige week moesten de Red Bulls een keer extra stoppen, omdat de banden niet deden wat ze bij het team verwachtten. Het moet een afstellingsprobleem zijn. De andere teams hebben het niet en die rijden toch echt met dezelfde compounds. Met de recente upgrade van motor heeft het niets te maken.

Het was mooi te zien dat Max in de laatste fase toch weer de overhand had op Ricciardo en ook hem nog bijna greep.

Volgens de coureurs is de driveability daardoor alleen maar beter geworden. Ik denk eerder dat het met de mechanische grip te maken heeft. De hoeveelheid tractie als je uit de bocht komt dus. Zeker op stratencircuits als Bakoe speelt dat een belangrijke rol. Maar goed, daar kunnen de engineers van Red Bull de komende week hun hoofd over gaan breken. 

Dan heb je trouwens ook veel last van het feit dat je gedurende het seizoen niet meer echt kan testen. In mijn tijd pakte je 20 sets Michelins en ging je gewoon op de testbaan proberen wat er gebeurt met het verschillende rubber. Dat kan niet meer. Het zal echt met simulatoren en data-analyse moeten gebeuren. Er is voldoende huiswerk met de GP van Oostenrijk in ieder geval.

Max laat toch wat zienAan het einde van de race heeft Max wél weer laten zien uit welk racehout hij is gesneden. Hij was na de Mercedessen de snelste op de baan en dat op medium-banden. Maar zoals gezegd, was het kwaad toen al geschied. Na de negende plaats in de kwalificatie en de bandenproblemen was P8 het maximale. Het was mooi te zien dat Max in de laatste fase toch weer de overhand had op Ricciardo en ook hem nog bijna greep.

Winnaar Nico Rosberg was weliswaar nauwelijks in beeld, maar hij was zeer dominant. Hij had al een push in de rug gekregen toen hij zag dat Hamilton in de muur stond bij de kwalificatie. Daardoor was de belangrijkste dreiging al voor de start weg en was de race zelf een walk in the park

Hamilton moest als tiende starten en had het al niet naar zijn zin. Toen was er ook nog dat ronden durende geklooi met die settings op zijn stuur die hij maar niet goed kreeg. En lullige situatie, maar wel eentje die hem 12 ronden kostte en hem in ieder geval vierde plek gekost. Het gat met Lewis in de WK-stand is meteen weer flink en dat geeft Rosberg natuurlijk de broodnodige mentale boost.

Nu op naar de Red Bull-ring in Oostenrijk voor als het goed is een Red Bull-feestje. Het is een baan met low-downforce, met lange rechte stukken en hoogteverschillen. Qua set-up moet je denken aan Spa Francorchamps. Verstappen kan het daar in zijn RB12 goed doen. Maar dan moeten ze wel rap een oplossing vinden voor de bandenslijtage.

Column Robert Doornbos

Robert DoornbosRobert Doornbos tenniste als jongeling, maar kreeg de race-smaak te pakken toen hij de Grand Prix van België bezocht en wereldkampioen Jacques Villeneuve ontmoette. Via verschillende raceklassen schopte hij het tot een stoeltje als Formule 1-coureur bij Minardi en Red Bull en was hij een gewaardeerde test- en reserverijder. Bij Ziggo Sport Totaal is Doornbos analist bij F1-uitzendingen.

Agenda

John Fogerty

Woensdag 28 juni - 20.00 uur

Op woensdag 28 juni komt Creedence Clearwater Revival zanger en gitarist John Fogerty naar Nederland

Eindpunt Parijs

Zaterdag 1 juli - 09.26 uur

Het is de wielerronde met de grootste naam, de meeste volgers en de drukste bochten in de Alpen: de

Het gras van Wimbledon

Maandag 3 juli - 08.57 uur

‘Thirty-love.’ ‘Advantage Miss Kerber.’ ‘Game Federer.’ Je hoort

F1 Grand Prix van Oostenrijk

Vrijdag 7 juli

Spectaculairder dan vorig jaar kan het niet worden in Oostenrijk: de inhaalactie van Hamilton,

F1 Grand Prix van Groot-Brittannië

Vrijdag 14 juli

Silverstone is het decor van de tiende Formule 1-race van het seizoen. Snelt Lewis Hamilton in zijn

F1 Grand Prix van Hongarije

Vrijdag 28 juli

Vorig jaar ging oma Max met een slakkenvaart over de Hungaroring. Althans, dat vond hij zelf. Gelukk

Alle events

Nieuwsgierig naar álle events?

Alle events
Uitgelicht
Formule 1

Formule 1

Het seizoen is in full swing. Is het Red Bull-team in staat om de aansluiting te vinden? Want zo wordt het nog spannender en spectaculairder. En jij bent er live bij met Ziggo Sport en Ziggo Sport Totaal!